ASMARA,
ERITREA
63 min. Italian and English versions available
writer, producer, director and camera,
Caterina Borelli ©2007
“Asmara, Eritrea” should serve as a model in documenting African cities. Through interviews with local residents, the filmmaker is able to imbue the built environment with life, to evoke the feel of the street and the interrelationship of neighborhoods. In particular, the film excels at unpacking a particularly complex 20th century history, which awakens viewers to complex geopolitical forces sparring over the horn of Africa even as it traces the development of a gracious and livable city.” Zoe S. Strother, Riggio Professor of African Art, Columbia University, New York City
“Una città gioiello raccontata attraverso le memorie dei suoi abitanti. Parole che si snodano seguendo un intreccio di strade e di quartieri per disegnare la mappa di un luogo, dalla sua nascita all’indipendenza. E’ così che Caterina Borelli restituisce il volto della bella Asmara. Il suo viaggio disegna il perimetro della città inseguendo le storie di coloro che hanno contribuito a crearla con il loro vissuto e, nello stesso tempo, diventa un modello per documentare altre città africane contrassegnate da una medesima complessità della storia. La critica ha riconosciuto al film l’efficacia di una narrazione profonda eppure apparentemente semplice. Un modo di rivelare, dietro il volto accogliente di una città in evoluzione, il labirinto degli eventi che ne hanno fatto la storia, permettendo allo spettatore di prendere coscienza delle forze geopolitiche che si contendono il Corno d’Africa”. Note di presentazione, Casa della Memoria e della Storia, Roma 27/5/2010
SYNOPSIS
(English follows) “Asmara, Eritrea” narra la storia della capitale dell’Eritrea. Nel film, asmarini di provenienze, etnie e ceti sociali diversi ci guidano parlandoci della “loro” città e portandoci in luoghi di loro scelta. In tal modo ciascuna persona colloca le proprie memorie personali nello spazio pubblico, rivestendo cosi l’ambiente urbano di significati individuali. Attraverso le narrazioni di queste persone componiamo la storia della città e della nazione, dall’inizio del XX secolo a oggi: dal periodo precedente alla colonizzazione italiana fino alla fine della guerra trentennale d’indipendenza dall’Etiopia.
“Asmara, Eritrea” narrates the history of Eritrea’s capital city. In the film, Asmarinos from different walks of life guide us through the streets of their city and bring us to places of their choice. In doing so, and by talking about ‘their own’ Asmara, each person locates personal memories in public spaces investing the urban environment with individual meanings. Through these people’s narrations we compose – beyond the city – the nation’s history from the turn of the XX century to today, from right before the Italian colonization to the end of a 30-years independence war from Ethiopia.
DIRECTOR’S NOTES
While I was on location focusing on architecture, I realized that the individuals’ narration revealed people’s capacity to look at past events and repossess them as part of a collective history. A building that for me represented Italian fascism, for Asmarinos had already acquired a collective function that emptied it of its colonial symbolism. This process struck me as very meaningful and as fundamental for a cohesive society. I thus understood that an extended meaning of the documentary is on the identity- building of a country that was heavily colonized – even by European immigration. In fact as the film progresses, it is the chorus of all the different experiences – rather than false notions of race and religion – that emerges as the collective place of identity, in which lies the meaning of a ‘nation’.